Opony zimowe

By | Październik 16, 2014

W Polsce jeszcze nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, chociaż był taki pomysł. Upadł. Nie zwalnia nas to z trzeźwego myślenia i dbania o własne dobro, dlatego warto wymienić (testy opon pokazują jaka jest różnica między oponą letnią a zimową). Eksperci mówią, że najlepiej wtedy gdy temperatura w trakcie dnia oscyluje w granicy 7 stopni Celsjusza.

Zanim to zrobimy w naszych samochodach, warto sprawdzić gdzie, od kiedy lub co nas informuje na drodze, że trzeba jeździć na „zimówkach” w UE.

AUSTRIA
W Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeśli warunki pogodowe tego wymagają. Opony powinny być opatrzone jednym z typowych znaków (M+S, MS lub M&S) i mieć minimalną głębokość bieżnika 4 mm dla opon radialnych oraz 5 mm dla opon diagonalnych. Alternatywnie, pojazdy z oponami letnimi muszą mieć łańcuchy.

Stosowanie łańcuchów zamiast opon zimowych jest dopuszczalne, tylko jeżeli droga jest stale lub prawie zawsze pokryta śniegiem lub lodem. W ekstremalnych warunkach władze wprowadzają obowiązek jazdy w łańcuchach.

Wszystkie koła napędowe lub co najmniej dwa na tej samej osi muszą być wyposażone w łańcuchy. Zalecana maksymalna prędkość wówczas to 40 km/h.

NIEMCY
Niemieckie regulacje były doprecyzowane w listopadzie 2010 roku. Kierowcy muszą dostosować typ opon do warunków atmosferycznych. W przypadku śniegu, gołoledzi lub szronu, opony zimowe (lub-całoroczne opony z oznaczeniem M+S) są obowiązkowe. Opony zimowe lub całoroczne opony są wymagane na wszystkich czterech kołach.

Opony zimowe muszą mieć co najmniej 1,6 mm głębokości bieżnika.

Niemieckie władze, chcąc uniknąć ryzyka wypadków, które wiąże się z brakiem odpowiedniego wyposażeniem pojazdów podczas zimy, przewidują kary grzywny (od 40 do 120 EUR; np. 120 EUR za spowodowanie wypadku).

Jeżeli kierowca nie używał odpowiednich opon w razie wypadku w okresie zimowym, może napotkać problemy z otrzymaniem odszkodowania od ubezpieczyciela. Opony z kolcami, które mogą spowodować uszkodzenie nawierzchni, są zabronione.

CZECHY
Od 1 listopada do 31 marca pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeżeli drogi są pokryte stałą warstwą śniegu lub lodu albo można założyć na podstawie panujących warunków atmosferycznych, że śnieg i lód pojawi się na drodze podczas jazdy.

Głębokość bieżnika powinna wynosić minimum 4 mm. Opony z kolcami są zabronione.

SŁOWACJA
Opony zimowe są obowiązkowe, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe (drogi są pokryte spójną warstwą śniegu, lodu i szronu).

FRANCJA
Opony zimowe nie są obowiązkowe, chyba że na drodze pojawi się znak drogowy. Wielu kierowców wyposaża jednak auta w zimowe opony ze względów bezpieczeństwa.

Kierowcy powinni bezwzględnie założyć zimowe ogumienie w Alpach Francuskich.

WŁOCHY
Opony zimowe nie są na ogół obowiązkowe we Włoszech, chyba że pojawi się szczególny znak drogowy, który określa okres, w którym pojazd musi być wyposażony w opony zimowe lub łańcuchy.

Obowiązek zmiany opon jest też w Norwegii, Szwecji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii czy też Turcji, gdzie zima nie należy do najostrzejszych.

Dodatkowo na wyjazdy zagraniczne warto wykupić assistance awaryjne.

opony_zimowe

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *